Dag 11

2 februari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Ook vandaag weer iets gedaan wat van de bucketlist geschrapt kan worden: zwemmen met de zeehonden. Het had nog wel even wat voeten in de aarde voordat we er waren. De wetsuits waren wat aan de kleine kant en Folkerts voeten pasten niet in de waterschoenen. Maar toch volledig in de uitrusting konden we in de boot stappen. We hadden een privé boot gehuurd. Zo'n grote rubberboot met twee dikke motoren erachter van 115 pk per stuk. Ik had natuurlijk het stukje gemist waar verteld werd dat hoe meer naar voren je zat hoe hobbeliger het werd. Het was een tochtje van een half uurtje scheuren over de Indische Oceaan. Watertemperatuur 16 graden. De eerste 2 minuten in het water ben je letterlijk naar lucht aan het happen zo koud is het. Daarna is het ook over. De zeehonden komen heel dicht bij je. Helaas kun je ze niet aanraken. En ze zijn supersnel. Zo leuk om te zien. Als ze liggen te dobberen dan zie je alleen 2 kleine voetjes boven het water uitsteken wat heel veel lijkt op zeewier. Je moest even 2x kijken voordat je je realiseerde dat dit een zeehondje was. Wat ons overviel was het feit dat er hier een hele sterke stroming stond met best hoge golven. Na een tijd werd ik gewoon zeeziek van het snorkelen in het water. Ik werd echt misselijk. Wij allemaal trouwens. Maar opnieuw weer een schitterende ervaring. Op de bucketlist staan nu nog de walvissen en de haaien. Maar dat is voor nu niet het juiste seizoen. Dus later hier maar weer eens terugkomen. De walvissen komen hier rond november / december paren in Houtsbaai. De baai waar we gisteren waren en waar we in het water stonden. Het water is daar overigens maar 11 graden en is de Atlantische Oceaan. Beide oceanen komen hier samen en door de verschillende stromingen is het ene deel bij de Kaap koud en het andere deel warm. Wat ook wel apart is, is de wind. 's avonds gaat het vaak erg hard waaien. Binnen klinkt het echt als een Nederlandse herfststorm terwijl het buiten nog warm is.

Omdat Folkert van het duiken weer onwel was geworden ( waarschijnlijk een combinatie van een 2 maten te kleine wetsuit en zijn darmakkefietje) heeft hij op de terugweg buiten de boot gehangen met zijn hoofd en is bij thuiskomst weer een paar uurtjes naar bed gegaan. Cor heeft van de rust gebruik gemaakt om lekker te gaan zonnen bij het zwembad en Sander en ik hebben ons tussen de locals begeven en wat lokale winkeltjes bekeken. Haha was zeer gezellig met Sander, die zich overigens de hele week al uitgeeft als mijn zoon om zo overal met kinderkorting naar binnen te kunnen.

Zojuist de koffers weer ingepakt. Morgen beginnen we aan de laatste deel van deze vakantie. De wijnroute. Op de heenweg willen we graag naar Spier (een wijn estate) een wijnproeverij te doen met chocolade (foodpairing) met een rondleiding. Hopelijk kunnen we het vinden.

1. Hendrik:
    3 februari 2016
    Ziet er allemaal mooi uit. Een hele blevenis om met die beesten te zwemmen. He groeten en rustig aan