Dag 13 en 14

5 februari 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Dag van vertrek! Nog even voor de laatste keer genieten op het balkon van de rust en de vroege vogeltjes.

Gisterochtend hebben we nog een wijnproeverij gedaan hier waar we verblijven. Asara en de rest van de dag lekker bij het zwembad gelegen. Voor de avond hadden we een reservering staan bij Rust en Vrede. Een zeer gewild restaurant op datzelfde wijn estate. We moesten zes maanden geleden al een tafel reserveren dus de verwachtingen waren vantevoren hoog. Ik kan vertellen dat deze verwachtingen meer dan overtroffen werden. We arriveerde om 19.15 uur en werden buiten op het terras verwelkomt met een aperitiefje. We kozen voor een goede champagne. Ja, hij was top maar ik heb er nog steeds pijn in mijn buik van met iets van 10 euro per glas, wat we toen niet wisten. Ik dacht complimentary als een goede Nederlander. M.a.w. GRATIS .
Overigens hadden we een reservering voor een 6-gangen diner met bij elke gang een bijpassende wijn. Een wijnproeverij dus in de vorm van foodpairing. Na de champagne werden we naar onze tafel begeleid en werd voor een ieder keurig de stoel naar achteren gehouden en de mooie katoenen servet op onze schoot gelegd. Water werd volgens etiquette ingeschonken waarna er gevraagd werd of je er 2 schijfjes citroen in wilde. Uiteraard met een tangetje. Bij elke gang werd eerst de wijn geserveerd. Dan zat daar een bepaalde tijd tussen en kwam het gerecht. Men kwam dan tegelijk zodat alles in 1x op tafel werd gezet. Elke gang duurde een half uur. En na het voorgerecht en hoofdgerecht was er een klein tussengerecht om de smaakpapillen te reinigen. Opnieuw weer een hele beleving. Half 12 waren we pas klaar en werd ons verteld dat de taxi klaar stond. Vantevoren hebben ze gezien/genoteerd dat we met de taxi kwamen en dus daarna ongemerkt er voor gezorgd dat hij klaar stond zodra we klaar waren. Erg leuk om dit allemaal zo mee te maken. Liam en Esther jullie hadden dit ook geweldig gevonden.

Zo meteen nog even langs Spier. Een laatste wijn estate bezoek alvorens we naar het vliegveld rijden. Rond half 1 morgenmiddag staan we weer op Schiphol.

1. Nico Melker:
    5 februari 2016
    Jongens zo te zien een prachtige vakantie gehad! En Connie, complimenten voor het op een leuke en vlotte manier weergeven
    van jullie belevenissen. Good journey home...